Trimble Julkishallinto
  • AJANKOHTAISTA
    • Uutiset
    • Tapahtumakalenteri >
      • Trimble Kuntapäivät
    • Webinaaritallenteet
    • Kuntablogi
    • Seuraava rasti -blogi
    • Uutiskirje
  • RATKAISUT
    • Luvat
    • Rakennusvalvonta
    • Maankäyttö
    • Paikkatieto
    • Omaisuudenhallinta
    • ePalvelut
  • TUOTTEET
    • Trimble Locus Cloud
    • Trimble Locus >
      • Kaavoitus
      • Kiinteistönmuodostus
      • Rakennusvalvonta
      • Ympäristövalvonta
      • Paikkatietoanalyysit
    • Trimble Feedback
    • Trimble eServices >
      • Varauspalvelu
      • Venepaikat
      • Rakennusvalvonta
      • Lupa
      • Tontti
      • Kauppa
      • Tapahtuma
      • Ympäristötoimen luvat
    • Strateginen kaupunkisuunnittelu
    • Katu- ja viheralueiden hallinta
    • Trimble Webmap
    • Sopimustenhallinta
    • Palvelut ja tuki
  • ASIAKASTARINOITA
    • Iisalmi modernisoi paikkatietojen hallinnan
    • Espoo - Hyötyjä sähköisestä rakennusvalvonnasta
    • Heinolan kaupunki tehostaa rakennusvalvontaa
    • Oulun palautepalvelu avaa monipuolisia vaikutusmahdollisuuksia
    • Ajantasainen kuntotieto mukaan maastoon Turussa
    • Venepaikkojen sähköinen varauspalvelu käyttöön kolmessa kuukaudessa Naantalissa
    • Jyväskylän kaupunki = älykäs kaupunki
    • Tehokkuutta ja laatua prosesseihin Turussa
    • Sähköisellä yleiskaavalla viisaampia arvauksia tulevaisuudesta Lahdessa
    • Katualueiden lupaprosessi sähköiseksi Varkaudessa
    • Lahti ja Jyväskylä tarjoavat osallistamiskanavan kaupunkilaisille
    • Myytävät tontit kattavasti esillä Jyväskylässä
    • Kerätty tieto laajemmin käyttöön Espoossa
    • Vuorovaikutteista asiakasviestintää Jyväskylässä
    • Paikkatieto helposti hyötykäyttöön Turussa
  • TIETOA MEISTÄ
  • AJANKOHTAISTA
    • Uutiset
    • Tapahtumakalenteri >
      • Trimble Kuntapäivät
    • Webinaaritallenteet
    • Kuntablogi
    • Seuraava rasti -blogi
    • Uutiskirje
  • RATKAISUT
    • Luvat
    • Rakennusvalvonta
    • Maankäyttö
    • Paikkatieto
    • Omaisuudenhallinta
    • ePalvelut
  • TUOTTEET
    • Trimble Locus Cloud
    • Trimble Locus >
      • Kaavoitus
      • Kiinteistönmuodostus
      • Rakennusvalvonta
      • Ympäristövalvonta
      • Paikkatietoanalyysit
    • Trimble Feedback
    • Trimble eServices >
      • Varauspalvelu
      • Venepaikat
      • Rakennusvalvonta
      • Lupa
      • Tontti
      • Kauppa
      • Tapahtuma
      • Ympäristötoimen luvat
    • Strateginen kaupunkisuunnittelu
    • Katu- ja viheralueiden hallinta
    • Trimble Webmap
    • Sopimustenhallinta
    • Palvelut ja tuki
  • ASIAKASTARINOITA
    • Iisalmi modernisoi paikkatietojen hallinnan
    • Espoo - Hyötyjä sähköisestä rakennusvalvonnasta
    • Heinolan kaupunki tehostaa rakennusvalvontaa
    • Oulun palautepalvelu avaa monipuolisia vaikutusmahdollisuuksia
    • Ajantasainen kuntotieto mukaan maastoon Turussa
    • Venepaikkojen sähköinen varauspalvelu käyttöön kolmessa kuukaudessa Naantalissa
    • Jyväskylän kaupunki = älykäs kaupunki
    • Tehokkuutta ja laatua prosesseihin Turussa
    • Sähköisellä yleiskaavalla viisaampia arvauksia tulevaisuudesta Lahdessa
    • Katualueiden lupaprosessi sähköiseksi Varkaudessa
    • Lahti ja Jyväskylä tarjoavat osallistamiskanavan kaupunkilaisille
    • Myytävät tontit kattavasti esillä Jyväskylässä
    • Kerätty tieto laajemmin käyttöön Espoossa
    • Vuorovaikutteista asiakasviestintää Jyväskylässä
    • Paikkatieto helposti hyötykäyttöön Turussa
  • TIETOA MEISTÄ

Seuraava rasti

Napapiiri-Jukola 2021

Ilta rasteilla

9/7/2019

 
Nyt voin julistaa valmistautumisen Jukolaan 2020 alkaneeksi. Kävimme nimittäin naapurin Ramin kanssa pyörähtämässä iltarasteilla Lohjan Outamolla. Iltarastit on kyllä hienosti organisoitua toimintaa. Aloittelija otetaan hyvin vastaan ja reittivaihtoehdot selostetaan ymmärrettävästi. ​
Picture
Näitä järjestetään ympäri Suomea ja pelkästään Uudeltamaalta löytyy joka päivä vähintään yksi tapahtuma. Osallistujamäärät ovat myös suhteellisen suuria, Outamolla oli lähes 130 suunnistajaa. Ensi vaikutelmana voi myös todeta, että suunnistajien taidot punnitaan vasta metsässä. Lähtöpaikalle oli maantiellä niin hyvät opasteet, että ei ollut mitään mahdollisuuksia eksyä autolla.​
Picture
Tarjolla oli viisi erilaista reittivaihtoehtoa, piharadasta aina 5,4 km:n matkaan. Päädyimme pienen harkinnan jälkeen reittivaihtoehtoon C, joka oli helpohko ja laskennallisesti 2,9 km reitti. Matka sisälsi 12 rastia, ja rastien välit olivat noin 50 metristä 400 metriin. ​
Sitten vaan kartta käteen ja menoksi. Tai ei ihan. Vaikka Lohjalla kartta oli toteutettu mittakaavaan 1:7500, niin lukulasit olisi saanut olla mukana. Reittivalinnan kannalta on parempi jos jyrkänteen huomaa jo reittiä suunnitellessa, eikä vasta siinä vaiheessa, kun se on edessä. Kartan lisäksi tarvitaan tietenkin kompassi, jonka avulla pystyy hahmottamaan oikeita suuntia. Nyt myös ymmärrän, miksi joissakin malleissa on suurennuslasi. Rastilla käyntiä ei enää dokumentoida leimaamalla pahvikorttia vaan siihen käytetään emittiä. Jos ei omista omaa, niin sellaisen voi kätevästi vuokrata järjestäjältä. Kierroksen jälkeen vempele puretaan tietokoneelle ja se kertoo sekunnilleen kuinka paljon aikaa käytti eri rastiväleillä. Tilastosta näkee lopputuloksen lisäksi myös sijoituksen kullakin rastivälillä. Eihän tässä mitään kisailtu, mutta…
Picture
Tänä päivänähän ei mitään lenkkiä ole oikeasti suoritettu, ellei sitä ole dokumentoitu jollakin urheilukellolla tai vastaavalla. Suunnistuksessa tämä tuo lisäksi mukavaa lisämaustetta kun voi tarkastella, miten on reitit valinnut ja kuinka paljon pyörinyt eri rastien ympärillä. Tämä on oikein insinöörin unelma! Pari iltaa onkin mennyt tuloksia tarkastellessa. Tällä kertaa meidän reittejä oli vaikea erottaa kartalle piirretyistä viivoista. Sen verran hyvin osuttiin rasteille. Kiitos Ramin.
Hosumalla tulee mitä tulee ja se tuntuu pätevän tässäkin. Ei ollut kaksi eikä kolme kertaa kun meidän ohi paahtoi armotonta vauhtia juokseva atleetti, joka kuitenkin saapui perässä seuraavalle rastille. Tässä lajissa ei vauhti korjaa virheitä. Me kävelimme koko reitin ja matkaa tuli 3,7 km. Voisin kuvitella, että nämä vauhtiveikot juoksivat helposti vähintään viisi kilometriä. Mutta eipä siinä, jos on tullut juoksemaan, niin silloinhan tuokin täyttää tehtävänsä.
Hyvä fiilis jäi ensimmäisistä iltarasteista. Vaikka eteneminen suoritettiin kävellen, niin kolmisen litraa irtosi hikeä. Maasto ei ollut ihan niin helppokulkuista kun kuvittelin. Itseasiassa luonnon monimuotoisuus avautuu hienosti kun säntäilee rastilta toiselle. Sienireissulla ei välttämättä tule mentyä nopeinta reittiä ja erilaiset ryteiköt tulee kierrettyä kaukaa. Perusasioiden äärellä ollaan jatkossakin. Tuntumaa pitäisi saada siitä miltä kartalla näkyvä kokonaisuus näyttää luonnossa. Siinä auttaa esimerkiksi karttamerkkien tunteminen. 
Picture
Lisäksi peruskuntoa täytyy lähteä luomaan ja keskittyä painonnoston sijasta painon pudottamiseen. Kyllä tämä tästä!
edellinen
seuraava

Comments are closed.

    Seuraava rasti

    Seuraava rasti on uusin blogisarjamme, jossa seuraamme toimialajohtaja Miken valmistautumista vuoden 2021 Jukolan viestiin Rovaniemellä 19.-20.6. Tervetuloa matkaan!

    Kirjoittaja

    Mike von Wehrt

    Aihepiirit

    All

    RSS Feed

Trimble Energy & Public Administration

Metsänpojankuja 1, 02130 Espoo, Finland
​energy.publicadmin@trimble.com 
+358 30 661 10
Trimble Energy & Public Administration kehittää ohjelmistoratkaisuja energianjakelun, julkishallinnon ja vesihuollon toimialoille. Tarjoamme asiakkaillemme korkealuokkaisia prosessituen työkaluja suunnittelusta rakentamiseen, käyttötoimintaan ja kunnossapitoon sekä sovelluksia asiakaspalveluratkaisujen rakentamiseen. Ratkaisujen keskeisiä ominaisuuksia ovat modulaarisuus, yhteentoimivuus ja vahvat paikkatieto-ominaisuudet.
Picture
Trimble Online 
kunnat.trimble.fi
localgov.trimble.com
utilities.trimble.fi
utilities.trimble.com
energy.trimble.com
​
upa.trimble.com

​© Copyright Trimble Inc.
Cookie Notice | Tietosuojaseloste | Käyttöehdot