Trimble Julkishallinto
  • AJANKOHTAISTA
    • Uutiset
    • Tapahtumakalenteri
    • Padcast
    • Webinaaritallenteet
    • Kuntablogi
    • Seuraava rasti -blogi
    • Uutiskirje
  • RATKAISUT
    • Luvat
    • Rakennusvalvonta
    • Maankäyttö
    • Paikkatieto
    • Omaisuudenhallinta
    • ePalvelut
  • TUOTTEET
    • Trimble Locus Cloud
    • Trimble Locus >
      • Kaavoitus
      • Kiinteistönmuodostus
      • Rakennusvalvonta
      • Ympäristövalvonta
      • Paikkatietoanalyysit
    • Trimble Feedback
    • Trimble eServices >
      • Varauspalvelu
      • Venepaikat
      • Rakennusvalvonta
      • Lupa
      • Tontti
      • Kauppa
      • Tapahtuma
      • Ympäristötoimen luvat
    • Strateginen kaupunkisuunnittelu
    • Katu- ja viheralueiden hallinta
    • Trimble Webmap
    • Sopimustenhallinta
    • Palvelut ja tuki
  • ASIAKASTARINOITA
    • Iisalmi modernisoi paikkatietojen hallinnan
    • Espoo - Hyötyjä sähköisestä rakennusvalvonnasta
    • Heinolan kaupunki tehostaa rakennusvalvontaa
    • Oulun palautepalvelu avaa monipuolisia vaikutusmahdollisuuksia
    • Ajantasainen kuntotieto mukaan maastoon Turussa
    • Venepaikkojen sähköinen varauspalvelu käyttöön kolmessa kuukaudessa Naantalissa
    • Jyväskylän kaupunki = älykäs kaupunki
    • Tehokkuutta ja laatua prosesseihin Turussa
    • Sähköisellä yleiskaavalla viisaampia arvauksia tulevaisuudesta Lahdessa
    • Katualueiden lupaprosessi sähköiseksi Varkaudessa
    • Lahti ja Jyväskylä tarjoavat osallistamiskanavan kaupunkilaisille
    • Myytävät tontit kattavasti esillä Jyväskylässä
    • Kerätty tieto laajemmin käyttöön Espoossa
    • Vuorovaikutteista asiakasviestintää Jyväskylässä
    • Paikkatieto helposti hyötykäyttöön Turussa
  • TIETOA MEISTÄ
    • Ota yhteyttä
  • AJANKOHTAISTA
    • Uutiset
    • Tapahtumakalenteri
    • Padcast
    • Webinaaritallenteet
    • Kuntablogi
    • Seuraava rasti -blogi
    • Uutiskirje
  • RATKAISUT
    • Luvat
    • Rakennusvalvonta
    • Maankäyttö
    • Paikkatieto
    • Omaisuudenhallinta
    • ePalvelut
  • TUOTTEET
    • Trimble Locus Cloud
    • Trimble Locus >
      • Kaavoitus
      • Kiinteistönmuodostus
      • Rakennusvalvonta
      • Ympäristövalvonta
      • Paikkatietoanalyysit
    • Trimble Feedback
    • Trimble eServices >
      • Varauspalvelu
      • Venepaikat
      • Rakennusvalvonta
      • Lupa
      • Tontti
      • Kauppa
      • Tapahtuma
      • Ympäristötoimen luvat
    • Strateginen kaupunkisuunnittelu
    • Katu- ja viheralueiden hallinta
    • Trimble Webmap
    • Sopimustenhallinta
    • Palvelut ja tuki
  • ASIAKASTARINOITA
    • Iisalmi modernisoi paikkatietojen hallinnan
    • Espoo - Hyötyjä sähköisestä rakennusvalvonnasta
    • Heinolan kaupunki tehostaa rakennusvalvontaa
    • Oulun palautepalvelu avaa monipuolisia vaikutusmahdollisuuksia
    • Ajantasainen kuntotieto mukaan maastoon Turussa
    • Venepaikkojen sähköinen varauspalvelu käyttöön kolmessa kuukaudessa Naantalissa
    • Jyväskylän kaupunki = älykäs kaupunki
    • Tehokkuutta ja laatua prosesseihin Turussa
    • Sähköisellä yleiskaavalla viisaampia arvauksia tulevaisuudesta Lahdessa
    • Katualueiden lupaprosessi sähköiseksi Varkaudessa
    • Lahti ja Jyväskylä tarjoavat osallistamiskanavan kaupunkilaisille
    • Myytävät tontit kattavasti esillä Jyväskylässä
    • Kerätty tieto laajemmin käyttöön Espoossa
    • Vuorovaikutteista asiakasviestintää Jyväskylässä
    • Paikkatieto helposti hyötykäyttöön Turussa
  • TIETOA MEISTÄ
    • Ota yhteyttä

Kunnon haaste

​– pyörällä Pariisiin tärkeän asian puolesta

Suomen vihatuin mies

15/12/2016

 
​Aamun Hesarissa oli juttu rattiraivosta, josta palautui mieleeni viimekesäinen sattumus. Olin vienyt tyttäreni Pitäjänmäen juna-asemalle ja nousin ehkä hieman vauhdikkaasti autolla mäkeä ylös. Jarrutus saattoi jäädä hieman viime tinkaan, kun saavuin yhdistetyn jalkakäytävän ja pyörätien tuntumaan. Pyöräilijä tuli vasemmalta kovaa vauhtia ja luonnollisesti pelästyi, että tulenko jarruttamatta hänen eteensä. Veti liinat kiinni sladissa siitä ohitseni, pysähtyi ja tuli kertomaan mielipiteensä.
Picture
​Kuva: Team Rynkeby
Siinä vaihtelimme sanan jos toisenkin. Kaveri väitti, että kaikki bemarikuskit ovat tuollaisia, ja lopulta toivottelimme hampaita kiristellen toisillemme mukavaa päivän jatkoa.
​

Kumpi oli väärässä? ​​
Viime syksynä pyöräilin kotia kohti, kun edessäni tapahtui jonkinlainen episodi. Yhtäkkiä huomasin, että muutaman sadan metrin päässä pyöräillyt kaveri seisoi pyöränsä vieressä, auto tiensivussa ja autokuski pyöräilijän rinnuksissa. Pysähdyin kohdalle ja kysyin, mitä on tekeillä, jonka jälkeen autoilija liukeni nopeasti paikalta. Ilmeisesti autoilija oli tullut pyörätietä ylittävän pyöräilijän eteen ja siitä oli sitten syntynyt jonkinlainen keskustelu. Tässä tapauksessa lain mukaan autoilija oli toki väärässä, mutta toisaalta pitäisikö kolmea kymppiä lähestyvän valottoman pyöränkin hieman hidastaa risteysalueella.

Niin tai näin, liikennekäyttäytyminen on muuttunut aggressiivisemmaksi. Se, että tunteet hieman toisinaan nousevat pintaan, on varmaan aika normaalia. Sen sijaan ryysyihin kiinni käyminen ei ole.

Team Rynkebyn osallistujat sitoutuvat toimimaan esimerkillisesti kaikissa liikennetilanteissa. Eivät vain noudattamaan sääntöjä, vaan myös kunnioittamaan ja ottamaan huomioon muut tiellä liikkujat. Tämä olisi tärkeä periaate kaikille tiellä liikkujille. Autoillessa otetaan huomioon pyöräilijät ja jalankulkijat. Mutta myös pyöräillessä huolehditaan siitä, ettei aiheuteta vaaratilanteita liian suurella tilannenopeudella. Vauhtilenkit ja uudet keskinopeusennätyskokeilut on syytä tehdä soveltuvilla reiteillä pääosin taajaman ulkopuolella. Myöskään yksittäisten tiellä liikkujien opettaminen ei pääsääntöisesti johda halutunlaisiin lopputuloksiin puolin taikka toisin.

Toisinaan koen olevani Suomen vihatuin mies. Ajan Bemarilla ja pyöräilen! Molemmat ovat selkeästi liikenteessä tunteita herättäviä välineitä. Onhan selvää, että kaikki bemarikuskit ajavat metrin päässä edellä olevasta ja liikennesäännöistä piittaamatta huolehtivat vain itsestään ja siitä, että ovat mahdollisimman sujuvasti päämäärässään. Ja sama juttu on pyöräilijöillä. Töihin pyöräillessä ei voi pysähtyä tai hidastaa liikenteen sujuvoittamismielessä, koska on riski, että keskinopeus hieman heikkenee ja uusi ennätys kodin ja työn välillä jää tekemättä.
​
Haluan eroon tästä leimasta… Pyöräillä haluan jatkossakin, joten täytynee vaihtaa auto ja olla taas puoliksi kunniallinen tiellä liikkuja!
Lue muita Kunnon haaste -blogikirjoituksia >>

    ​Kunnon haaste

    Team Rynkeby on vuosittainen hyväntekeväisyyspyöräily, jossa pohjoismaiset joukkueet keräävät rahaa syöpäsairaille lapsille taittaen viikossa 1 200 km matkan Pariisiin. Tapahtumaan osallistui 8.-15.7.2017 myös toimialajohtajamme Mike von Wehrt.

    Kirjoittaja

    Mike von Wehrt on
    julkisten palveluiden kehittymistä seuraava toimialajohtaja, joka pyöräili Team Rynkeby Espoon riveissä Pariisiin viikossa ja kirjoitti kokemuksesta blogia.

    Picture

    Aiemmat kirjoitukset

    September 2017
    August 2017
    July 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016

    Aihepiirit

    All
    Haaste
    Kävely
    Liikennekulttuuri
    Maastopyöräily
    Muutos
    Peruskunto
    Ravinto
    Spinning
    Tavoite
    Team Rynkeby
    Terveys

Trimble Energy & Public Administration

Metsänpojankuja 1, 02130 Espoo, Finland
​energy.publicadmin@trimble.com 
+358 30 661 10
Trimble Energy & Public Administration kehittää ohjelmistoratkaisuja energianjakelun, julkishallinnon ja vesihuollon toimialoille. Tarjoamme asiakkaillemme korkealuokkaisia prosessituen työkaluja suunnittelusta rakentamiseen, käyttötoimintaan ja kunnossapitoon sekä sovelluksia asiakaspalveluratkaisujen rakentamiseen. Ratkaisujen keskeisiä ominaisuuksia ovat modulaarisuus, yhteentoimivuus ja vahvat paikkatieto-ominaisuudet.
Picture
Trimble Online 
kunnat.trimble.fi
localgov.trimble.com
utilities.trimble.fi
utilities.trimble.com
energy.trimble.com
​
upa.trimble.com

​© Copyright Trimble Inc.
Cookie Notice | Tietosuojaseloste | Käyttöehdot