Ensimmäisenä tulee mieleen pyörällä liikkumisen hitaus. Kaupunkiolosuhteissa voi pyörällä edetä huomattavastikin nopeammin kuin autolla, mutta pitkällä maantieosuudelle auto menee kyllä ykköseksi. Toisaalta, jos nyt menee käymään vaikka Lahdessa, ja istuu siellä viisi tuntia palaverissa, niin hyvinhän sitä voi sitten istua illan pyörän satulassa.
Toinen keskeinen asia on tavaroiden kuljettaminen. Kun liikkuu pyörällä, niin olisi mukavinta, jos ei tarvitse kantaa mitään muuta kun mitä sopii pyöräilypaidan taskuihin. Itselläni kun on jo lähtökohtaisesti painoa reilut 100 kg, niin grammaakaan ylimääräistä ei viitsisi ottaa mukaan.
Kolmas tarkasteltava seikka on pukeutuminen. Jos lähtee pidemmälle ajomatkalle, niin kyllähän pepusta topatut spandex-housut ovat ainoa oikea varuste. Ongelma syntyy, mikäli nuo jalassa menee palaveriin. Voi jäädä aika lyhyeksi! Riippuu toki vartalon mallista, mutta ainakin omalta osaltani en pidä norpaksi pukeutumista kovinkaan asiallisena. Lisäksi etenemisessä mahdollisesti syntyvä hikoilu saattaa aiheuttaa pienimuotoista hajuhaittaa.
No, mutta on tässä puolensakin. Kuten sanottu, istuminen tappaa ja kyllä meidän kansanterveysmielessä pitäisi liikkua enemmän. Ovatko tällaiset 100–200 km päivässä tehtävät pyöräreissut sitten terveyttä edistäviä? Vaikea sanoa, mutta joka tapauksessa liikuntaa pitäisi lisätä ja ottaa se sopivalla tavalla mukaan osaksi arkea. Sillä tavoin tulevaisuuden terveydenhoitokuluissa saadaan säästöjä.
Suomi on kaunis maa! Joskus se voi autonratissa unohtua, kun pääväylä on tehty siten, että parhaita maisemia ei pääse katselemaan. Kun ajaa pyörällä hieman pienempiä teitä, niin pääsee ihan eri tavalla näkemään suomen kauneutta. Nytkin ajelimme läpi upeiden hämäläisten harju- ja vesistömaisemien sekä mahtavien varsinais-suomalaisten pelto- ja metsäalueiden.
On kiva tehdä asioita toisinaan hieman eritavalla ja kyllä Giro Di Locus- roadshow oli mahtava kokemus. Vaikka neljän päivän kiertueen tehokkuudesta polkupyörällä voidaan olla montaa mieltä, niin lopputulemana pitäisin investointia kannattavana. Kuntoilun lisäksi tätä projektia suunniteltiin innostuneesti ja mukana oli iso joukko järjestelemässä kokonaisuutta. Kun vielä varsinainen asiapohjakin sai positiivisen vastaanoton, niin eipä sitä juuri muuta voi enää odottaa.
Jotenkin on vaan sellainen olo, että ei tämä tähän jää. Giro Di Locus -kuvagalleria<< Edellinen
|
Business Travel ChallengeKeväällä 2018 Trimble Locus Cloud -kiertue kuljettiin pyörillä Giro Di Locus -hengessä.
Syksyn kiertueen valmistautumista ja matkaa voi seurata Business Travel Challenge -blogista. Tällä kertaa testataan julkista liikennettä ja miten etätyöstentely sujuu eri kulkuneuvoissa. Matka kulkee Espoo-Vaasa-Jyväskylä-Oulu-Espoo -reittiä. Kirjoittaja(t):Aihepiirit:
All
|