Trimble Julkishallinto
  • AJANKOHTAISTA
    • Uutisia ja tapahtumia
    • Kuntablogi
    • KIRA-digi
    • Tuotetiedotteet
    • Business Travel Challenge
    • Kunnon haaste
    • Uutiskirje
  • RATKAISUT
    • Paikkatiedon hallinta
    • Maankäyttö
    • Rakennusvalvonta
    • Katu- ja viheralueet
    • Ympäristövalvonta
    • Sähköinen asiointi
  • TUOTTEET
    • Trimble Locus Cloud
    • Trimble Locus
    • Trimble eServices
    • Trimble Feedback
    • ​Trimble Strateginen kaupunkisuunnittelu
    • Katu- ja viheralueiden hallinta
    • Trimble Webmap
    • Sopimustenhallinta
    • Palvelut ja tuki
  • ASIAKASTARINOITA
    • Oulun palautepalvelu avaa monipuolisia vaikutusmahdollisuuksia
    • Ajantasainen kuntotieto mukaan maastoon
    • Venepaikkojen sähköinen varauspalvelu käyttöön kolmessa kuukaudessa
    • Älykäs kaupunki
    • Tehokkuutta ja laatua prosesseihin
    • Sähköisellä yleiskaavalla viisaampia arvauksia tulevaisuudesta
    • Katualueiden lupaprosessi sähköiseksi
    • Osallistamiskanava kaupunkilaisille
    • Myytävät tontit kattavasti esillä
    • Kerätty tieto laajemmin käyttöön
    • Vuorovaikutteista asiakasviestintää
    • Paikkatieto helposti hyötykäytöön
  • OTA YHTEYTTÄ
    • Yritys
  • AJANKOHTAISTA
    • Uutisia ja tapahtumia
    • Kuntablogi
    • KIRA-digi
    • Tuotetiedotteet
    • Business Travel Challenge
    • Kunnon haaste
    • Uutiskirje
  • RATKAISUT
    • Paikkatiedon hallinta
    • Maankäyttö
    • Rakennusvalvonta
    • Katu- ja viheralueet
    • Ympäristövalvonta
    • Sähköinen asiointi
  • TUOTTEET
    • Trimble Locus Cloud
    • Trimble Locus
    • Trimble eServices
    • Trimble Feedback
    • ​Trimble Strateginen kaupunkisuunnittelu
    • Katu- ja viheralueiden hallinta
    • Trimble Webmap
    • Sopimustenhallinta
    • Palvelut ja tuki
  • ASIAKASTARINOITA
    • Oulun palautepalvelu avaa monipuolisia vaikutusmahdollisuuksia
    • Ajantasainen kuntotieto mukaan maastoon
    • Venepaikkojen sähköinen varauspalvelu käyttöön kolmessa kuukaudessa
    • Älykäs kaupunki
    • Tehokkuutta ja laatua prosesseihin
    • Sähköisellä yleiskaavalla viisaampia arvauksia tulevaisuudesta
    • Katualueiden lupaprosessi sähköiseksi
    • Osallistamiskanava kaupunkilaisille
    • Myytävät tontit kattavasti esillä
    • Kerätty tieto laajemmin käyttöön
    • Vuorovaikutteista asiakasviestintää
    • Paikkatieto helposti hyötykäytöön
  • OTA YHTEYTTÄ
    • Yritys

Kuntablogi

Viidesti parempi – sähköinen palvelu

20/4/2016

 
​Janne Honkanen
​Kun diginatiivi sukupolvi pääsee ääneen ja valtaan, puheissa vilahtelevat startupit, Twitterit, Netflixit ja monet muut sosiaalisen median ja digitaalisten palveluiden lanseeraamat sanat ja toimintatavat. Se on myös tulevaisuuden ääni - pidimme siitä tai emme.

Kun julkishallinnossa tai muussa organisaatiossa kehitetään omaa palveluvalikoimaa, tuota tulevaisuuden ääntä ei pitäisi unohtaa. Jos suunnittelijan katse on tulevaisuudessa, tarkoittaa se ainakin sitä, että palvelut sähköistetään. Tarkemmin sanottuna palveluprosessit sähköistetään, jolloin asia etenee mahdollisimman pitkälle automatisoidusti, jolloin asiakaspalveluhenkilön ei tarvitse käyttää aikaa  esimerkiksi hakemuksen liitteiden etsimiseen.
Picture
Juuri tulevaisuuteen suuntautuminen onkin ensimmäinen perusteeni liputtaa sähköisiä palveluja. Itse en ole syntynyt näppis kourassa, joten saattaisinpa jopa käydä hoitamassa asioita palvelutiskillä, mutta onko se pätevä peruste sanoa ”ei kiitos” digitalisaatiokehitykselle? Eikö tuo olisi aika suppea tapa tarkastella laajaa asiakokonaisuutta?

Toinen syy liputtaa sähköisten palveluiden puolesta on viranomaisasioiden hoidon tehostuminen. Kun vaikkapa lupahakemus etenee sähköisesti ja luvan liitteet noudetaan automatisoidusti sähköisistä arkistoista ja rekistereistä, säästää palvelu aidosti viranomaisen aikaa muiden tehtävien hoitoon. Tehokasta ja taloudellista.

Huom! tämä ei tarkoita, etteikö kukaan saisi enää henkilökohtaista palvelua. Aina tulee olemaan henkilöitä, joilta sähköinen asiointi ei onnistu ja heille pitää tarjota mahdollisuus saada henkilökohtaista palvelua. Mutta jos ei olisi sähköistä palvelua vapauttamassa käsi palvelutiskiltä muihin tehtäviin, niin resurssien vähetessä kaikille tarjottavan henkilökohtaisen palvelun laatu ja saatavuus laskisi.


Hyvää asiakaspalvelua

Hyvin toteutettu sähköinen palvelu helpottaa viranomaisen ohella myös kuntalaisen elämää, kun hänen ei tarvitse hoitaa asiaansa palvelutiskillä virastoaikana. Tämä on hyvää asiakaspalvelua.

Hyvässä sähköisessä palvelussa on vetovoimaa. Myös tämä on sähköisten palveluiden paremmuutta. Jos olit sanomassa, että onpa hieman kaukaa haettua, niin mietipä, mitä Verohallinto on saanut aikaiseksi sähköistämällä ensimmäisten joukossa kattavasti palvelunsa.

Verottajan verkkosivuilla käydään 20 miljoonaa kertaa vuodessa ja sähköisiä palveluja käytetään yli puolitoistamiljoona kertaa vuodessa. Lisäksi verottaja nostetaan myönteisessä hengessä esille aina, kun puhutaan julkishallinnon hyvistä sähköisistä palveluista ja toiminnan tehostamisesta digitalisaatiolla. Siis verottaja!

Digitalisaatiosta saadaan täysi hyöty vasta, kun riittävä massa yksityisen ja julkisen sektorin palveluprosesseja on digitalisoitu ja palvelut on toteutettu asiakaslähtöisesti ja niitä tarjotaan usealla eri hallinnonalalla. Vasta sitten alkaa digitaalinen palveluarkkitehtuuri tuottaa parasta tulostaan. Julkishallinnolta olisi hyvä odottaa, että se edesauttaa omalta osaltaan muutoksen toteutumista. Tulppana ei ole kiva olla.
Lataa opas 5 hyvää syytä ottaa sähköinen palvelu käyttöön
​Kiinnostaako sähköinen asiointi aiheena? Lue lisää blogikirjoituksia täältä >>

    Kuntablogi:

    Ajankohtaista asiaa tietojärjestelmien kehittämisestä ja teknologiakehityksen julkishallinnolle tarjoamista mahdollisuuksista.

    Kirjoittajat:

    Tutustu Kuntablogin kirjoittajiin >>

    Picture
    Tilaa uutiskirje

    3D
    Avoin tieto
    Digitalisaatio
    Hankintalaki
    Infraomaisuudenhallinta
    ​​Kaavoitus
    Kaupunkimalli
    Kaupunkisuunnittelu
    ​
    Kiinteistönmuodostus
    ​Kiinteistöverotus
    Kokeilukulttuuri
    Kunnossapito
    Lähdekoodi
    Lisätty todellisuus
    ​
    Maankäyttö
    ​Paikkatieto
    Palaute
    Pilvipalvelut
    Pistepilvi
    Rajapinta
    Rakennusvalvonta
    Sähköinen asiointi
    Tuottavuusloikka
    Ympäristönvalvonta
    Älykäs kaupunki


    Etsi Kuntablogista:

Trimble Energy & Public Administration

Metsänpojankuja 1, 02130 Espoo, Finland
​energy.publicadmin@trimble.com 
+358 30 661 10
Trimble Energy & Public Administration kehittää ohjelmistoratkaisuja energianjakelun, julkishallinnon ja vesihuollon toimialoille. Liiketoiminta-alue tarjoaa asiakkailleen korkealuokkaisia prosessitukityökaluja suunnittelusta rakentamiseen, käyttötoimintaan ja kunnossapitoon sekä sovelluksia laadukkaiden asiakaspalveluratkaisujen rakentamiseen. Ratkaisujen keskeisiä ominaisuuksia ovat modulaarisuus, yhteentoimivuus ja vahvat paikkatieto-ominaisuudet.
Picture
Trimble Online 
kunnat.trimble.fi
localgov.trimble.com
utilities.trimble.fi
utilities.trimble.com
energy.trimble.com

​© Copyright Trimble Inc.
Tietosuojaseloste | Käyttöehdot