Trimble Julkishallinto
  • AJANKOHTAISTA
    • Uutiset
    • Tapahtumakalenteri >
      • Trimble Kuntapäivät
    • Webinaaritallenteet
    • Kuntablogi
    • Seuraava rasti -blogi
    • Uutiskirje
  • RATKAISUT
    • Luvat
    • Rakennusvalvonta
    • Maankäyttö
    • Paikkatieto
    • Omaisuudenhallinta
    • ePalvelut
  • TUOTTEET
    • Trimble Locus Cloud
    • Trimble Locus >
      • Kaavoitus
      • Kiinteistönmuodostus
      • Rakennusvalvonta
      • Ympäristövalvonta
      • Paikkatietoanalyysit
    • Trimble Feedback
    • Trimble eServices >
      • Varauspalvelu
      • Venepaikat
      • Rakennusvalvonta
      • Lupa
      • Tontti
      • Kauppa
      • Tapahtuma
      • Ympäristötoimen luvat
    • Strateginen kaupunkisuunnittelu
    • Katu- ja viheralueiden hallinta
    • Trimble Webmap
    • Sopimustenhallinta
    • Palvelut ja tuki
  • ASIAKASTARINOITA
    • Iisalmi modernisoi paikkatietojen hallinnan
    • Espoo - Hyötyjä sähköisestä rakennusvalvonnasta
    • Heinolan kaupunki tehostaa rakennusvalvontaa
    • Oulun palautepalvelu avaa monipuolisia vaikutusmahdollisuuksia
    • Ajantasainen kuntotieto mukaan maastoon Turussa
    • Venepaikkojen sähköinen varauspalvelu käyttöön kolmessa kuukaudessa Naantalissa
    • Jyväskylän kaupunki = älykäs kaupunki
    • Tehokkuutta ja laatua prosesseihin Turussa
    • Sähköisellä yleiskaavalla viisaampia arvauksia tulevaisuudesta Lahdessa
    • Katualueiden lupaprosessi sähköiseksi Varkaudessa
    • Lahti ja Jyväskylä tarjoavat osallistamiskanavan kaupunkilaisille
    • Myytävät tontit kattavasti esillä Jyväskylässä
    • Kerätty tieto laajemmin käyttöön Espoossa
    • Vuorovaikutteista asiakasviestintää Jyväskylässä
    • Paikkatieto helposti hyötykäyttöön Turussa
  • TIETOA MEISTÄ
  • AJANKOHTAISTA
    • Uutiset
    • Tapahtumakalenteri >
      • Trimble Kuntapäivät
    • Webinaaritallenteet
    • Kuntablogi
    • Seuraava rasti -blogi
    • Uutiskirje
  • RATKAISUT
    • Luvat
    • Rakennusvalvonta
    • Maankäyttö
    • Paikkatieto
    • Omaisuudenhallinta
    • ePalvelut
  • TUOTTEET
    • Trimble Locus Cloud
    • Trimble Locus >
      • Kaavoitus
      • Kiinteistönmuodostus
      • Rakennusvalvonta
      • Ympäristövalvonta
      • Paikkatietoanalyysit
    • Trimble Feedback
    • Trimble eServices >
      • Varauspalvelu
      • Venepaikat
      • Rakennusvalvonta
      • Lupa
      • Tontti
      • Kauppa
      • Tapahtuma
      • Ympäristötoimen luvat
    • Strateginen kaupunkisuunnittelu
    • Katu- ja viheralueiden hallinta
    • Trimble Webmap
    • Sopimustenhallinta
    • Palvelut ja tuki
  • ASIAKASTARINOITA
    • Iisalmi modernisoi paikkatietojen hallinnan
    • Espoo - Hyötyjä sähköisestä rakennusvalvonnasta
    • Heinolan kaupunki tehostaa rakennusvalvontaa
    • Oulun palautepalvelu avaa monipuolisia vaikutusmahdollisuuksia
    • Ajantasainen kuntotieto mukaan maastoon Turussa
    • Venepaikkojen sähköinen varauspalvelu käyttöön kolmessa kuukaudessa Naantalissa
    • Jyväskylän kaupunki = älykäs kaupunki
    • Tehokkuutta ja laatua prosesseihin Turussa
    • Sähköisellä yleiskaavalla viisaampia arvauksia tulevaisuudesta Lahdessa
    • Katualueiden lupaprosessi sähköiseksi Varkaudessa
    • Lahti ja Jyväskylä tarjoavat osallistamiskanavan kaupunkilaisille
    • Myytävät tontit kattavasti esillä Jyväskylässä
    • Kerätty tieto laajemmin käyttöön Espoossa
    • Vuorovaikutteista asiakasviestintää Jyväskylässä
    • Paikkatieto helposti hyötykäyttöön Turussa
  • TIETOA MEISTÄ

kuntablogi

Asiantuntijamme kertovat tietojärjestelmien kehittämisestä ja mahdollisuuksista kunnille

Venepaikat verkosta – sähköinen palvelu, jonka kaupunkilaiset ottivat heti omakseen

2/5/2016

 
​Janne Honkanen
​Digitalisaatio, tai ihan vaan näppärien sähköisten palveluiden aika, on nyt saavuttanut veneilyn ystävät. Nimittäin venepaikan voi ainakin Jyväskylässä ja Turussa varata ja maksaa netissä, ja palvelusta tuli heti suosittu ja käytetty.
Picture
Jonottaminen, virastojen aukioloaikojen selvittäminen ja erilaisten dokumenttien haaliminen kasaan eivät kuulu minun eivätkä taida kuulua juuri kenenkään muunkaan suosikkihommiin. Erityisen vähän virastoasioiden hoitaminen innostaa keväällä, kun aurinko paistaa ja aikaa viettäisi mieluummin esimerkiksi koko talven telakalla olleen harrastuksen - veneen - parissa.
Virastovierailut historiaan

Nyt muutamissa kaupungeissa veneilyn ystävät on pelastettu virastovierailulta, ja venepaikan voi varata ja maksaa nettipalvelussa. Itseäni aihe innostaa siksi, että palvelun käyttäjämäärät nousivat heti ensimmäisinä vuosina korkeiksi: Jyväskylässä jo ensimmäisenä keväänä 80 % uusi venepaikkansa sähköisesti. Turussa iskettiin vielä korkeampi luku tiskiin, kun kertoivat, että 90 % asiakkaista hoitaa venepaikan maksuasiat itsenäisesti nettipalvelussa.
Nyt siis löytyi sähköinen palvelu, joka kiinnostaa kaupunkilaisia ja joka tarjotaan asiakkaille siten, että he ovat valmiit jättämään vanhat toimintatavat ja siirtymään uuden sähköisen palvelun käyttäjiksi.

Kaupungilla ei kaivata menneeseen

Veneilijät ovat siis omalla käytöksellään osoittaneet, että sähköiseen palveluun siirtyminen oli hyvä asia. Entäpä virkamiehet, ovatko he olleet tyytyväisiä? Tätä tiedustelin Jyväskylän kaupungin paikkatietopäällikkö Janne Hartmanilta, ja hän lausuu palvelun tehostaneen viranomaistoimintaa: ”Nyt venepaikan varausprosessi hoidetaan sähköisesti alusta loppuun ja työntekijöiden aika vapautuu muiden tehtävien hoitoon.”
Tyytyväisiä oltiin siis viranomaispuolellakin.

Sähköisen palvelun parhautta

Milloin julkishallinnon toiminnan tehostamiseen ja asiakaspalvelun parantamiseen tähtäävällä sähköisellä palvelulla on mahdollisuus onnistua?
  1. Jos koko prosessin voi sähköistää, loppuu lomakkeiden tulostus ja liitteiden etsiminen. Tästä tykkäävät kaikki!
  2. Hyväksytään se, että yksi tai kaksi kymmenestä kuntalaisesta ei ota sähköistä palvelua käyttöön. Henkilökohtaista palvelua on tarjolla, mutta sähköinen palvelu toteutetaan niin sujuvaksi, että suuret joukot siirtyvät palvelun käyttäjiksi.
  3. Toimiva palvelu ei aiheuta harmaita hiuksia. Palvelut tulee muotoilla käyttäjälähtöisesti.
  4. Toimiva palvelu on vetovoimainen; palvelusivua halutaan peukuttaa, suositella ja jakaa.
  5. Palvelu on muotoiltu digitaalisen maailman logiikalla, jolloin se toimii parhaalla mahdollisella tavalla digitaalisessa ympäristössä.
Picture
​Kiinnostaako sähköinen asiointi aiheena? Lue lisää blogikirjoituksia täältä >>

    Kuntablogi

    Ajankohtaista asiaa tietojärjestelmien mahdollisuuksista kunnille.

    Kirjoittajat

    Tutustu Kuntablogin kirjoittajiin >>

    Tunnisteet
    3D
    Digitalisaatio
    Infraomaisuudenhallinta
    ​​Kaavoitus
    Kaupunkimalli
    Kaupunkisuunnittelu
    Lisätty todellisuus
    ​
    Maankäyttö
    ​Paikkatieto
    Palaute
    Pilvipalvelut
    Rakennusvalvonta
    Sähköinen asiointi

    Etsi Kuntablogista:

Trimble Energy & Public Administration

Metsänpojankuja 1, 02130 Espoo, Finland
​energy.publicadmin@trimble.com 
+358 30 661 10
Trimble Energy & Public Administration kehittää ohjelmistoratkaisuja energianjakelun, julkishallinnon ja vesihuollon toimialoille. Tarjoamme asiakkaillemme korkealuokkaisia prosessituen työkaluja suunnittelusta rakentamiseen, käyttötoimintaan ja kunnossapitoon sekä sovelluksia asiakaspalveluratkaisujen rakentamiseen. Ratkaisujen keskeisiä ominaisuuksia ovat modulaarisuus, yhteentoimivuus ja vahvat paikkatieto-ominaisuudet.
Picture
Trimble Online 
kunnat.trimble.fi
localgov.trimble.com
utilities.trimble.fi
utilities.trimble.com
energy.trimble.com
​
upa.trimble.com

​© Copyright Trimble Inc.
Cookie Notice | Tietosuojaseloste | Käyttöehdot