Trimble Julkishallinto
  • AJANKOHTAISTA
    • Uutiset
    • Tapahtumakalenteri >
      • Trimble Kuntapäivät
    • Webinaaritallenteet
    • Kuntablogi
    • Seuraava rasti -blogi
    • Uutiskirje
  • RATKAISUT
    • Luvat
    • Rakennusvalvonta
    • Maankäyttö
    • Paikkatieto
    • Omaisuudenhallinta
    • ePalvelut
  • TUOTTEET
    • Trimble Locus Cloud
    • Trimble Locus >
      • Kaavoitus
      • Kiinteistönmuodostus
      • Rakennusvalvonta
      • Ympäristövalvonta
      • Paikkatietoanalyysit
    • Trimble Feedback
    • Trimble eServices >
      • Varauspalvelu
      • Venepaikat
      • Rakennusvalvonta
      • Lupa
      • Tontti
      • Kauppa
      • Tapahtuma
      • Ympäristötoimen luvat
    • Strateginen kaupunkisuunnittelu
    • Katu- ja viheralueiden hallinta
    • Trimble Webmap
    • Sopimustenhallinta
    • Palvelut ja tuki
  • ASIAKASTARINOITA
    • Iisalmi modernisoi paikkatietojen hallinnan
    • Espoo - Hyötyjä sähköisestä rakennusvalvonnasta
    • Heinolan kaupunki tehostaa rakennusvalvontaa
    • Oulun palautepalvelu avaa monipuolisia vaikutusmahdollisuuksia
    • Ajantasainen kuntotieto mukaan maastoon Turussa
    • Venepaikkojen sähköinen varauspalvelu käyttöön kolmessa kuukaudessa Naantalissa
    • Jyväskylän kaupunki = älykäs kaupunki
    • Tehokkuutta ja laatua prosesseihin Turussa
    • Sähköisellä yleiskaavalla viisaampia arvauksia tulevaisuudesta Lahdessa
    • Katualueiden lupaprosessi sähköiseksi Varkaudessa
    • Lahti ja Jyväskylä tarjoavat osallistamiskanavan kaupunkilaisille
    • Myytävät tontit kattavasti esillä Jyväskylässä
    • Kerätty tieto laajemmin käyttöön Espoossa
    • Vuorovaikutteista asiakasviestintää Jyväskylässä
    • Paikkatieto helposti hyötykäyttöön Turussa
  • TIETOA MEISTÄ
  • AJANKOHTAISTA
    • Uutiset
    • Tapahtumakalenteri >
      • Trimble Kuntapäivät
    • Webinaaritallenteet
    • Kuntablogi
    • Seuraava rasti -blogi
    • Uutiskirje
  • RATKAISUT
    • Luvat
    • Rakennusvalvonta
    • Maankäyttö
    • Paikkatieto
    • Omaisuudenhallinta
    • ePalvelut
  • TUOTTEET
    • Trimble Locus Cloud
    • Trimble Locus >
      • Kaavoitus
      • Kiinteistönmuodostus
      • Rakennusvalvonta
      • Ympäristövalvonta
      • Paikkatietoanalyysit
    • Trimble Feedback
    • Trimble eServices >
      • Varauspalvelu
      • Venepaikat
      • Rakennusvalvonta
      • Lupa
      • Tontti
      • Kauppa
      • Tapahtuma
      • Ympäristötoimen luvat
    • Strateginen kaupunkisuunnittelu
    • Katu- ja viheralueiden hallinta
    • Trimble Webmap
    • Sopimustenhallinta
    • Palvelut ja tuki
  • ASIAKASTARINOITA
    • Iisalmi modernisoi paikkatietojen hallinnan
    • Espoo - Hyötyjä sähköisestä rakennusvalvonnasta
    • Heinolan kaupunki tehostaa rakennusvalvontaa
    • Oulun palautepalvelu avaa monipuolisia vaikutusmahdollisuuksia
    • Ajantasainen kuntotieto mukaan maastoon Turussa
    • Venepaikkojen sähköinen varauspalvelu käyttöön kolmessa kuukaudessa Naantalissa
    • Jyväskylän kaupunki = älykäs kaupunki
    • Tehokkuutta ja laatua prosesseihin Turussa
    • Sähköisellä yleiskaavalla viisaampia arvauksia tulevaisuudesta Lahdessa
    • Katualueiden lupaprosessi sähköiseksi Varkaudessa
    • Lahti ja Jyväskylä tarjoavat osallistamiskanavan kaupunkilaisille
    • Myytävät tontit kattavasti esillä Jyväskylässä
    • Kerätty tieto laajemmin käyttöön Espoossa
    • Vuorovaikutteista asiakasviestintää Jyväskylässä
    • Paikkatieto helposti hyötykäyttöön Turussa
  • TIETOA MEISTÄ

kuntablogi

Asiantuntijamme kertovat tietojärjestelmien kehittämisestä ja mahdollisuuksista kunnille

Uudella taajuudella

8/12/2016

 
Mike von Wehrt
​Vaasassa käppäillessä voi törmätä uuteen taajuuteen. Kaupunki nimittäin ehdottaa, että ihmiset antaisivat palautetta näkemistään ja kokemistaan epäkohdista. Mainoksessa kehotetaan vaihtamaan puskaradio kaupungin palautejärjestelmään. ”Laita palaute sinne, missä se vaikuttaa.” Wau!
Picture
Tuntuu kyllä hienolta, että kaupunki on aidosti kiinnostunut siitä, mitä ihmiset ajattelevat. Vieläkin on helppo kaivella mielikuviin 70-luvun TV-sketseistä tuttu virkamies, joka koittaa kaikin mahdollisin keinoin välttää kontaktia kuntalaisen kanssa. Tai jos nyt jotenkin kontaktiin ajautui, niin ainakin asioidessa piti noudattaa tarkkoja protokollia ja toimintasääntöjä. Kuntalaisilta saatavaa palautetta pystyi välttämään pitämällä oven lukossa ja puhelimen varattuna.
Edellä mainituista syistä lienee 70-luvun lopulla syntynyt menettely kuntalaisaloitteille. Eli kun muuten oli vaikea vaikuttaa kaupungin toimintaan, niin luotiin kuntalaisia helpottamaan aloitemenettely, jota noudattamalla asiansa sai byrokratian rattaisiin. Aloitteita kuntiin on tullutkin melko runsaasti ja hyvä niin. Jokainen kuntalaisaloite käsitellään kyseisen viranomaisen, lautakunnan tai kunnanhallituksen toimesta, ja niihin vastataan asianmukaisella tavalla. Mikäli aloitteen kannattajia on yli 2 % äänioikeutetuista asukkaista, menee käsittely kunnanvaltuustoon. Aloite on erinomainen tapa vaikuttaa kunnan toimintaan, mutta kääntöpuolena on, että käsittely on melko raskasta ja tuo lisää kustannuksia.

Juuri tästä syystä Vaasan kaupungin avoin suhtautuminen kuntalaisten suoraan palautteeseen kuulostaa hyvältä. Monipuolinen palautejärjestelmä, jossa palautteeseen voi liittää kuvia ja karttapiirroksia, helpottaa palautteen antamista ja käsittelyä. Tämän menettelyn kautta voidaan palauteprosessi viedä läpi ketterästi muutamassa päivässä ja molemmat osapuolet ovat tyytyväisiä. Parhaimmillaan kuntalainen näkee antamansa palautteen tulokset samana päivänä. Näin kävi taannoin, kun annoin Espoossa palautetta liikennemerkistä. Asia oli korjaantunut saman päivän aikana. Ja kiittivät vielä palautteesta.

Oulun kaupungilla on myös käytössä moderni, sijaintipohjainen palautejärjestelmä. Vaikka järjestelmä ei vielä olekaan koko kaupungin käytössä vaan ainoastaan teknisellä toimialalla, on suuri hyöty nähty jo nyt. Kuntaan on saapunut vuoden aikana reilut 800 toimenpide-ehdotusta. Näistä arviolta yli 250 voisi olla myös kuntalaisaloitteita, joiden keskimääräinen käsittelyaika on kaksi kuukautta. Palautejärjestelmän kautta tulleet toimenpide-ehdotukset käsitellään kolmen vuorokauden kuluessa. Modernin palauteprosessin ansiosta Oulussa kuntalaisaloitteiden määrä onkin tipahtanut merkittävästi.
​
On selvää, että aloitemenettelyäkin tarvitaan, mutta arkisten toimenpide-ehdotusten käsittely palautteen kautta toimii tehokkaammin ja tuottaa näkyvämpää tulosta. Kuntalainen kokee pystyvänsä vaikuttamaan, ja toisaalta kunta luo edellytyksiä uuden kuntalainkin mukanaan tuomille osallistamisvelvoitteille. Suomessa moni kunta toimii jo kuten Vaasa!
​Miksiköhän eivät kaikki?
Kiinnostaako palaute aiheena? Lue lisää blogikirjoituksia täältä >> ​

    Kuntablogi

    Ajankohtaista asiaa tietojärjestelmien mahdollisuuksista kunnille.

    Kirjoittajat

    Tutustu Kuntablogin kirjoittajiin >>

    Tunnisteet
    3D
    Digitalisaatio
    Infraomaisuudenhallinta
    ​​Kaavoitus
    Kaupunkimalli
    Kaupunkisuunnittelu
    Lisätty todellisuus
    ​
    Maankäyttö
    ​Paikkatieto
    Palaute
    Pilvipalvelut
    Rakennusvalvonta
    Sähköinen asiointi

    Etsi Kuntablogista:

Trimble Energy & Public Administration

Metsänpojankuja 1, 02130 Espoo, Finland
​energy.publicadmin@trimble.com 
+358 30 661 10
Trimble Energy & Public Administration kehittää ohjelmistoratkaisuja energianjakelun, julkishallinnon ja vesihuollon toimialoille. Tarjoamme asiakkaillemme korkealuokkaisia prosessituen työkaluja suunnittelusta rakentamiseen, käyttötoimintaan ja kunnossapitoon sekä sovelluksia asiakaspalveluratkaisujen rakentamiseen. Ratkaisujen keskeisiä ominaisuuksia ovat modulaarisuus, yhteentoimivuus ja vahvat paikkatieto-ominaisuudet.
Picture
Trimble Online 
kunnat.trimble.fi
localgov.trimble.com
utilities.trimble.fi
utilities.trimble.com
energy.trimble.com
​
upa.trimble.com

​© Copyright Trimble Inc.
Cookie Notice | Tietosuojaseloste | Käyttöehdot