Trimble Julkishallinto
  • AJANKOHTAISTA
    • Uutiset
    • Tapahtumakalenteri >
      • Trimble Kuntapäivät
    • Webinaaritallenteet
    • Kuntablogi
    • Seuraava rasti -blogi
    • Uutiskirje
  • RATKAISUT
    • Luvat
    • Rakennusvalvonta
    • Maankäyttö
    • Paikkatieto
    • Omaisuudenhallinta
    • ePalvelut
  • TUOTTEET
    • Trimble Locus Cloud
    • Trimble Locus >
      • Kaavoitus
      • Kiinteistönmuodostus
      • Rakennusvalvonta
      • Ympäristövalvonta
      • Paikkatietoanalyysit
    • Trimble Feedback
    • Trimble eServices >
      • Varauspalvelu
      • Venepaikat
      • Rakennusvalvonta
      • Lupa
      • Tontti
      • Kauppa
      • Tapahtuma
      • Ympäristötoimen luvat
    • Strateginen kaupunkisuunnittelu
    • Katu- ja viheralueiden hallinta
    • Trimble Webmap
    • Sopimustenhallinta
    • Palvelut ja tuki
  • ASIAKASTARINOITA
    • Iisalmi modernisoi paikkatietojen hallinnan
    • Espoo - Hyötyjä sähköisestä rakennusvalvonnasta
    • Heinolan kaupunki tehostaa rakennusvalvontaa
    • Oulun palautepalvelu avaa monipuolisia vaikutusmahdollisuuksia
    • Ajantasainen kuntotieto mukaan maastoon Turussa
    • Venepaikkojen sähköinen varauspalvelu käyttöön kolmessa kuukaudessa Naantalissa
    • Jyväskylän kaupunki = älykäs kaupunki
    • Tehokkuutta ja laatua prosesseihin Turussa
    • Sähköisellä yleiskaavalla viisaampia arvauksia tulevaisuudesta Lahdessa
    • Katualueiden lupaprosessi sähköiseksi Varkaudessa
    • Lahti ja Jyväskylä tarjoavat osallistamiskanavan kaupunkilaisille
    • Myytävät tontit kattavasti esillä Jyväskylässä
    • Kerätty tieto laajemmin käyttöön Espoossa
    • Vuorovaikutteista asiakasviestintää Jyväskylässä
    • Paikkatieto helposti hyötykäyttöön Turussa
  • TIETOA MEISTÄ
  • AJANKOHTAISTA
    • Uutiset
    • Tapahtumakalenteri >
      • Trimble Kuntapäivät
    • Webinaaritallenteet
    • Kuntablogi
    • Seuraava rasti -blogi
    • Uutiskirje
  • RATKAISUT
    • Luvat
    • Rakennusvalvonta
    • Maankäyttö
    • Paikkatieto
    • Omaisuudenhallinta
    • ePalvelut
  • TUOTTEET
    • Trimble Locus Cloud
    • Trimble Locus >
      • Kaavoitus
      • Kiinteistönmuodostus
      • Rakennusvalvonta
      • Ympäristövalvonta
      • Paikkatietoanalyysit
    • Trimble Feedback
    • Trimble eServices >
      • Varauspalvelu
      • Venepaikat
      • Rakennusvalvonta
      • Lupa
      • Tontti
      • Kauppa
      • Tapahtuma
      • Ympäristötoimen luvat
    • Strateginen kaupunkisuunnittelu
    • Katu- ja viheralueiden hallinta
    • Trimble Webmap
    • Sopimustenhallinta
    • Palvelut ja tuki
  • ASIAKASTARINOITA
    • Iisalmi modernisoi paikkatietojen hallinnan
    • Espoo - Hyötyjä sähköisestä rakennusvalvonnasta
    • Heinolan kaupunki tehostaa rakennusvalvontaa
    • Oulun palautepalvelu avaa monipuolisia vaikutusmahdollisuuksia
    • Ajantasainen kuntotieto mukaan maastoon Turussa
    • Venepaikkojen sähköinen varauspalvelu käyttöön kolmessa kuukaudessa Naantalissa
    • Jyväskylän kaupunki = älykäs kaupunki
    • Tehokkuutta ja laatua prosesseihin Turussa
    • Sähköisellä yleiskaavalla viisaampia arvauksia tulevaisuudesta Lahdessa
    • Katualueiden lupaprosessi sähköiseksi Varkaudessa
    • Lahti ja Jyväskylä tarjoavat osallistamiskanavan kaupunkilaisille
    • Myytävät tontit kattavasti esillä Jyväskylässä
    • Kerätty tieto laajemmin käyttöön Espoossa
    • Vuorovaikutteista asiakasviestintää Jyväskylässä
    • Paikkatieto helposti hyötykäyttöön Turussa
  • TIETOA MEISTÄ

kuntablogi

Asiantuntijamme kertovat tietojärjestelmien kehittämisestä ja mahdollisuuksista kunnille

Kuntalainen - kuudes kenttäpelaaja?

12/9/2017

 
Mike von Wehrt
​Vuonna 2015 voimaan tulleen kuntalain mukaan kunnan asukkailla ja palveluiden käyttäjillä on oikeus osallistua ja vaikuttaa kunnan toimintaan. Mutta kuinka moni kunta on tehnyt tämän eteen toimenpiteitä? Voiko sinun kunnassasi antaa helposti palautetta palvelun laadusta, teiden kunnosta tai vaikkapa toiveesta koirapuistolle?
Picture
Usein mielletään, että kuntalaisten osallistaminen tuo vain ylimääräistä työtä eikä nähdä sen mahdollisuuksia. Palautetta tulee ovista ja ikkunoista ja niihin vastaileminen keskeyttää usein päivän askareet. Toisaalta kansa käy monenlaisia keskusteluja sosiaalisten medioiden areenoilla, jossa valtavasta kannanotosta huolimatta usein asiat jäävä leijumaan ilmaan ja ainoa tyydytys on se, että pääsee purkamaan ajatuksensa ja ehkä nöyryyttämään muita. 
​

Kunnassa tulee miettiä miten palautteita kerätään, ketkä niihin vastaavat ja miten niitä lopulta hyödynnetään

​
​Jotta kuntalain mukaista velvoitetta voi hoitaa, tulee prosessiin panostaa. Kunnassa tulee ensin miettiä ja sitten toteuttaa, miten palautteita kerätään, ketkä niihin vastaavat ja miten niitä lopulta hyödynnetään. Internet-sivuilta löytyvä lomake, josta viestit menevät jonkun sähköpostiin, ei tällaista prosessia tue. Prosessia tukemaan tulee hankkia tietojärjestelmä, joka tallentaa tiedot tietokantaan ja toisaalta ohjaa palautteet automaattisesti oikeille ihmisille käsiteltäväksi.
​

​Yhteiskunta on muuttunut ja olemme kaukana ajatuksesta, jossa palautteen antaminen koettiin vaivalloiseksi ja turhaksi. Kansalaiset janoavat päästä toteuttamaan kuntalain mukaista tehtävää ja osallistua kunnan kehittämiseen. Edustuksellinen demokratia hoitaa päätöksenteon, mutta ideoiden ja parannusehdotusten tekeminen on kaikkien oikeus. Kun palautteet ja kehitysajatukset kerätään yhteen tietokantaan, saadaan päivittäisen toiminnan avulla muodostettua palautetietokanta. Tänne kertyvää tietoa voidaan sitten vuosien mittaan tarkastella ja arvioida tehtyjen kehitystoimenpiteiden vaikutuksia. 
​

​Ilman palautetta on vaikea kehittyä,
​niin yksilönä kuin yhteisönäkin.


​​Mikäli palautejärjestelmään voidaan lisätä myös karttasijainti ja vaikkapa valokuva kohteesta, tuottaa se merkittävää lisäarvoa palautteen käsittelylle. Ilman palautetta on vaikea kehittyä, niin yksilönä kuin yhteisönä. Aktiivinen vuorovaikutus kuntalaisten kanssa on kuntalain velvollisuuden lisäksi myös keino parantaa kuntalaisten tyytyväisyyttä. Moni sosiaalisessa mediassa ryöpsähtävä keskustelu voitaisiin välttää, mikäli palautetta olisi helppo antaa ja siihen saisi asiallisen vastauksen.

​Näin Liiga-kiekkoilun finaalien lähestyessä aina kotijoukkueella on suuri etu kun yleisöstä tulee kuudes kenttäpelaaja. Tämän ”pelaajan” aktivoiminen voisi olla mahdollista myös sinun kotikunnassasi.

Blogi on julkaistu myös Digitaalinen Suomi 2018 -tapahtuman blogissa >>

Päivitetty 12.4.2018
Kuntalaispalaute
Lue lisää Miken ajatuksia kuntalaispalautteesta  >>
Picture
Sähköinen asiointi helpottaa sinunkin arkeasi. Lue lisää aiheesta >>

    Kuntablogi

    Ajankohtaista asiaa tietojärjestelmien mahdollisuuksista kunnille.

    Kirjoittajat

    Tutustu Kuntablogin kirjoittajiin >>

    Tunnisteet
    3D
    Digitalisaatio
    Infraomaisuudenhallinta
    ​​Kaavoitus
    Kaupunkimalli
    Kaupunkisuunnittelu
    Lisätty todellisuus
    ​
    Maankäyttö
    ​Paikkatieto
    Palaute
    Pilvipalvelut
    Rakennusvalvonta
    Sähköinen asiointi

    Etsi Kuntablogista:

Trimble Energy & Public Administration

Metsänpojankuja 1, 02130 Espoo, Finland
​energy.publicadmin@trimble.com 
+358 30 661 10
Trimble Energy & Public Administration kehittää ohjelmistoratkaisuja energianjakelun, julkishallinnon ja vesihuollon toimialoille. Tarjoamme asiakkaillemme korkealuokkaisia prosessituen työkaluja suunnittelusta rakentamiseen, käyttötoimintaan ja kunnossapitoon sekä sovelluksia asiakaspalveluratkaisujen rakentamiseen. Ratkaisujen keskeisiä ominaisuuksia ovat modulaarisuus, yhteentoimivuus ja vahvat paikkatieto-ominaisuudet.
Picture
Trimble Online 
kunnat.trimble.fi
localgov.trimble.com
utilities.trimble.fi
utilities.trimble.com
energy.trimble.com
​
upa.trimble.com

​© Copyright Trimble Inc.
Cookie Notice | Tietosuojaseloste | Käyttöehdot