kuntablogi
Asiantuntijamme kertovat tietojärjestelmien kehittämisestä ja mahdollisuuksista kunnille
kuntablogi
Asiantuntijamme kertovat tietojärjestelmien kehittämisestä ja mahdollisuuksista kunnille
Mike von Wehrt
Verkkopalvelut eivät kuitenkaan ole syntyneet pelkästään siksi, ettei asiakkaan tarvitsisi nostaa takapuoltaan penkistä saadakseen palvelun tai tuotteen käyttöönsä. Kyllä asiointipalveluita on kehitetty, jotta saadaan business paremmin luistamaan.
Luonnollisesti, jos kauppa kävisi paremmin perinteiseen tapaan, niin miksi yritykset investoisivat merkittäviä summia tietoteknisten ratkaisujen kehittämiseen? Verkkopalveluiden kehittymisen pääpaino on siis myynnin kasvussa ja markkinanäkyvyydessä. Miten asiaa sitten pitäisi tarkastella julkishallinnon näkökulmasta?
Vaikkei verottaja olisi tehnyt mitään muutoksia toimintaprosesseihin ja verkkopalveluun, veroja maksettaisiin silti täsmälleen sama summa. Jos rakennusvalvonnassa on toimiva asiointipalvelu, niin keksiikö joku sen perusteella, että alkaa rakentamaan? Ei varmasti!
Julkishallinnon asiointipalveluiden ensisijaisen kehittämisen pitää siis olla muualla kuin myynnin kasvussa. Toki modernin kunnan tunnuspiirteitä ovat kehittyneet ja nykyaikaiset asiointipalvelut, mutta ne eivät todennäköisesti kuitenkaan ole tärkein kuntaan muuttavan ihmisen vaatimus.
Koska business ei kunnissa kasva sähköisten palveluiden avulla, tulee niiden parantaa toimintakatetta. Tietotekniikan hyödyntämisen ja asiointipalveluiden kehittämisen tuleekin tehostaa toimintaa ja säästää pitkällä aikajänteellä henkilöstökuluja. Prosesseja pitää pystyä suoraviivaistamaan. Vain sitä kautta syntyy säästöjä, jotka parantavat tuottavuutta.
Vaikka pääpaino kuntien asiointipalveluiden kehittämisessä onkin prosessien tehostamisessa, ei loppuasiakasta pidä tietenkään unohtaa. Asiointipalvelun tulee olla vuorovaikutteinen ja helppokäyttöinen. Viranomaisjärjestelmissä olevien tietojen tulee päivittyä automaattisesti eikä tietoa pidä turhan takia monistaa. Asiointipalvelussa pitäisi myös luopua liitedokumenteista, joihin liittyvät tiedot ovat jo viranomaisella. Esimerkki tällaisesta on rakennuslupakartta, joka voidaan vaatia toimittamaan rakennusluvan liitteenä. Sähköiset asiointipalvelut mahdollistavat kunnille merkittävän tuottavuusloikan. Loikka saadaan aikaiseksi, kun viritetään organisaatio hyödyntämään täysipainoisesti uutta teknologiaa ja tehdään rohkeita ratkaisuja poistamalla tarpeettomien tietojen tuottaminen ja toimittaminen. |
KuntablogiAjankohtaista asiaa tietojärjestelmien mahdollisuuksista kunnille.
KirjoittajatTunnisteet
3D
Digitalisaatio Infraomaisuudenhallinta Kaavoitus Kaupunkimalli Kaupunkisuunnittelu Lisätty todellisuus Maankäyttö Paikkatieto Palaute Pilvipalvelut Rakennusvalvonta Sähköinen asiointi Etsi Kuntablogista:
|
Trimble Energy & Public Administration |
Trimble Energy & Public Administration kehittää ohjelmistoratkaisuja energianjakelun, julkishallinnon ja vesihuollon toimialoille. Tarjoamme asiakkaillemme korkealuokkaisia prosessituen työkaluja suunnittelusta rakentamiseen, käyttötoimintaan ja kunnossapitoon sekä sovelluksia asiakaspalveluratkaisujen rakentamiseen. Ratkaisujen keskeisiä ominaisuuksia ovat modulaarisuus, yhteentoimivuus ja vahvat paikkatieto-ominaisuudet.
|
© Copyright Trimble Inc.
|