Trimble Julkishallinto
  • AJANKOHTAISTA
    • Uutiset
    • Tapahtumakalenteri >
      • Trimble Kuntapäivät
    • Webinaaritallenteet
    • Kuntablogi
    • Seuraava rasti -blogi
    • Uutiskirje
  • RATKAISUT
    • Luvat
    • Rakennusvalvonta
    • Maankäyttö
    • Paikkatieto
    • Omaisuudenhallinta
    • ePalvelut
  • TUOTTEET
    • Trimble Locus Cloud
    • Trimble Locus >
      • Kaavoitus
      • Kiinteistönmuodostus
      • Rakennusvalvonta
      • Ympäristövalvonta
      • Paikkatietoanalyysit
    • Trimble Feedback
    • Trimble eServices >
      • Varauspalvelu
      • Venepaikat
      • Rakennusvalvonta
      • Lupa
      • Tontti
      • Kauppa
      • Tapahtuma
      • Ympäristötoimen luvat
    • Strateginen kaupunkisuunnittelu
    • Katu- ja viheralueiden hallinta
    • Trimble Webmap
    • Sopimustenhallinta
    • Palvelut ja tuki
  • ASIAKASTARINOITA
    • Iisalmi modernisoi paikkatietojen hallinnan
    • Espoo - Hyötyjä sähköisestä rakennusvalvonnasta
    • Heinolan kaupunki tehostaa rakennusvalvontaa
    • Oulun palautepalvelu avaa monipuolisia vaikutusmahdollisuuksia
    • Ajantasainen kuntotieto mukaan maastoon Turussa
    • Venepaikkojen sähköinen varauspalvelu käyttöön kolmessa kuukaudessa Naantalissa
    • Jyväskylän kaupunki = älykäs kaupunki
    • Tehokkuutta ja laatua prosesseihin Turussa
    • Sähköisellä yleiskaavalla viisaampia arvauksia tulevaisuudesta Lahdessa
    • Katualueiden lupaprosessi sähköiseksi Varkaudessa
    • Lahti ja Jyväskylä tarjoavat osallistamiskanavan kaupunkilaisille
    • Myytävät tontit kattavasti esillä Jyväskylässä
    • Kerätty tieto laajemmin käyttöön Espoossa
    • Vuorovaikutteista asiakasviestintää Jyväskylässä
    • Paikkatieto helposti hyötykäyttöön Turussa
  • TIETOA MEISTÄ
  • AJANKOHTAISTA
    • Uutiset
    • Tapahtumakalenteri >
      • Trimble Kuntapäivät
    • Webinaaritallenteet
    • Kuntablogi
    • Seuraava rasti -blogi
    • Uutiskirje
  • RATKAISUT
    • Luvat
    • Rakennusvalvonta
    • Maankäyttö
    • Paikkatieto
    • Omaisuudenhallinta
    • ePalvelut
  • TUOTTEET
    • Trimble Locus Cloud
    • Trimble Locus >
      • Kaavoitus
      • Kiinteistönmuodostus
      • Rakennusvalvonta
      • Ympäristövalvonta
      • Paikkatietoanalyysit
    • Trimble Feedback
    • Trimble eServices >
      • Varauspalvelu
      • Venepaikat
      • Rakennusvalvonta
      • Lupa
      • Tontti
      • Kauppa
      • Tapahtuma
      • Ympäristötoimen luvat
    • Strateginen kaupunkisuunnittelu
    • Katu- ja viheralueiden hallinta
    • Trimble Webmap
    • Sopimustenhallinta
    • Palvelut ja tuki
  • ASIAKASTARINOITA
    • Iisalmi modernisoi paikkatietojen hallinnan
    • Espoo - Hyötyjä sähköisestä rakennusvalvonnasta
    • Heinolan kaupunki tehostaa rakennusvalvontaa
    • Oulun palautepalvelu avaa monipuolisia vaikutusmahdollisuuksia
    • Ajantasainen kuntotieto mukaan maastoon Turussa
    • Venepaikkojen sähköinen varauspalvelu käyttöön kolmessa kuukaudessa Naantalissa
    • Jyväskylän kaupunki = älykäs kaupunki
    • Tehokkuutta ja laatua prosesseihin Turussa
    • Sähköisellä yleiskaavalla viisaampia arvauksia tulevaisuudesta Lahdessa
    • Katualueiden lupaprosessi sähköiseksi Varkaudessa
    • Lahti ja Jyväskylä tarjoavat osallistamiskanavan kaupunkilaisille
    • Myytävät tontit kattavasti esillä Jyväskylässä
    • Kerätty tieto laajemmin käyttöön Espoossa
    • Vuorovaikutteista asiakasviestintää Jyväskylässä
    • Paikkatieto helposti hyötykäyttöön Turussa
  • TIETOA MEISTÄ

kuntablogi

Asiantuntijamme kertovat tietojärjestelmien kehittämisestä ja mahdollisuuksista kunnille

​Business edellä

18/8/2016

 
Mike von Wehrt
Verkkokauppa ja erilaiset asiointipalvelut ovat tehneet tuloansa oikeastaan koko kuluvan vuosituhannen. Lentolippujen ja hotellien varaaminen, erilaisten elektroniikkatuotteiden tilaaminen tai vaikkapa päivähoitopaikan hakeminen tapahtuvat jo hyvin pitkälti verkon välityksellä.
Picture
Verkkopalvelut eivät kuitenkaan ole syntyneet pelkästään siksi, ettei asiakkaan tarvitsisi nostaa takapuoltaan penkistä saadakseen palvelun tai tuotteen käyttöönsä. Kyllä asiointipalveluita on kehitetty, jotta saadaan business paremmin luistamaan. 

​Luonnollisesti, jos kauppa kävisi paremmin perinteiseen tapaan, niin miksi yritykset investoisivat merkittäviä summia tietoteknisten ratkaisujen kehittämiseen?
​
​Verkkopalveluiden kehittymisen pääpaino on siis myynnin kasvussa ja markkinanäkyvyydessä. Miten asiaa sitten pitäisi tarkastella julkishallinnon näkökulmasta?
Vaikkei verottaja olisi tehnyt mitään muutoksia toimintaprosesseihin ja verkkopalveluun, veroja maksettaisiin silti täsmälleen sama summa. Jos rakennusvalvonnassa on toimiva asiointipalvelu, niin keksiikö joku sen perusteella, että alkaa rakentamaan? Ei varmasti! 

​Julkishallinnon asiointipalveluiden ensisijaisen kehittämisen pitää siis olla muualla kuin myynnin kasvussa. Toki modernin kunnan tunnuspiirteitä ovat kehittyneet ja nykyaikaiset asiointipalvelut, mutta ne eivät todennäköisesti kuitenkaan ole tärkein kuntaan muuttavan ihmisen vaatimus.
Koska business ei kunnissa kasva sähköisten palveluiden avulla, tulee niiden parantaa toimintakatetta. Tietotekniikan hyödyntämisen ja asiointipalveluiden kehittämisen tuleekin tehostaa toimintaa ja säästää pitkällä aikajänteellä henkilöstökuluja. Prosesseja pitää pystyä suoraviivaistamaan. Vain sitä kautta syntyy säästöjä, jotka parantavat tuottavuutta.

Vaikka pääpaino kuntien asiointipalveluiden kehittämisessä onkin prosessien tehostamisessa, ei loppuasiakasta pidä tietenkään unohtaa. Asiointipalvelun tulee olla vuorovaikutteinen ja helppokäyttöinen. Viranomaisjärjestelmissä olevien tietojen tulee päivittyä automaattisesti eikä tietoa pidä turhan takia monistaa. Asiointipalvelussa pitäisi myös luopua liitedokumenteista, joihin liittyvät tiedot ovat jo viranomaisella. Esimerkki tällaisesta on rakennuslupakartta, joka voidaan vaatia toimittamaan rakennusluvan liitteenä.

​
Sähköiset asiointipalvelut mahdollistavat kunnille merkittävän tuottavuusloikan. Loikka saadaan aikaiseksi, kun viritetään organisaatio hyödyntämään täysipainoisesti uutta teknologiaa ja tehdään rohkeita ratkaisuja poistamalla tarpeettomien tietojen tuottaminen ja toimittaminen. 
​Kiinnostaako sähköinen asiointi aiheena? Lue lisää blogikirjoituksia täältä >>

    Kuntablogi

    Ajankohtaista asiaa tietojärjestelmien mahdollisuuksista kunnille.

    Kirjoittajat

    Tutustu Kuntablogin kirjoittajiin >>

    Tunnisteet
    3D
    Digitalisaatio
    Infraomaisuudenhallinta
    ​​Kaavoitus
    Kaupunkimalli
    Kaupunkisuunnittelu
    Lisätty todellisuus
    ​
    Maankäyttö
    ​Paikkatieto
    Palaute
    Pilvipalvelut
    Rakennusvalvonta
    Sähköinen asiointi

    Etsi Kuntablogista:

Trimble Energy & Public Administration

Metsänpojankuja 1, 02130 Espoo, Finland
​energy.publicadmin@trimble.com 
+358 30 661 10
Trimble Energy & Public Administration kehittää ohjelmistoratkaisuja energianjakelun, julkishallinnon ja vesihuollon toimialoille. Tarjoamme asiakkaillemme korkealuokkaisia prosessituen työkaluja suunnittelusta rakentamiseen, käyttötoimintaan ja kunnossapitoon sekä sovelluksia asiakaspalveluratkaisujen rakentamiseen. Ratkaisujen keskeisiä ominaisuuksia ovat modulaarisuus, yhteentoimivuus ja vahvat paikkatieto-ominaisuudet.
Picture
Trimble Online 
kunnat.trimble.fi
localgov.trimble.com
utilities.trimble.fi
utilities.trimble.com
energy.trimble.com
​
upa.trimble.com

​© Copyright Trimble Inc.
Cookie Notice | Tietosuojaseloste | Käyttöehdot