Trimble Julkishallinto
  • AJANKOHTAISTA
    • Uutiset
    • Tapahtumakalenteri >
      • Trimble Kuntapäivät
    • Webinaaritallenteet
    • Kuntablogi
    • Seuraava rasti -blogi
    • Uutiskirje
  • RATKAISUT
    • Luvat
    • Rakennusvalvonta
    • Maankäyttö
    • Paikkatieto
    • Omaisuudenhallinta
    • ePalvelut
  • TUOTTEET
    • Trimble Locus Cloud
    • Trimble Locus >
      • Kaavoitus
      • Kiinteistönmuodostus
      • Rakennusvalvonta
      • Ympäristövalvonta
      • Paikkatietoanalyysit
    • Trimble Feedback
    • Trimble eServices >
      • Varauspalvelu
      • Venepaikat
      • Rakennusvalvonta
      • Lupa
      • Tontti
      • Kauppa
      • Tapahtuma
      • Ympäristötoimen luvat
    • Strateginen kaupunkisuunnittelu
    • Katu- ja viheralueiden hallinta
    • Trimble Webmap
    • Sopimustenhallinta
    • Palvelut ja tuki
  • ASIAKASTARINOITA
    • Iisalmi modernisoi paikkatietojen hallinnan
    • Espoo - Hyötyjä sähköisestä rakennusvalvonnasta
    • Heinolan kaupunki tehostaa rakennusvalvontaa
    • Oulun palautepalvelu avaa monipuolisia vaikutusmahdollisuuksia
    • Ajantasainen kuntotieto mukaan maastoon Turussa
    • Venepaikkojen sähköinen varauspalvelu käyttöön kolmessa kuukaudessa Naantalissa
    • Jyväskylän kaupunki = älykäs kaupunki
    • Tehokkuutta ja laatua prosesseihin Turussa
    • Sähköisellä yleiskaavalla viisaampia arvauksia tulevaisuudesta Lahdessa
    • Katualueiden lupaprosessi sähköiseksi Varkaudessa
    • Lahti ja Jyväskylä tarjoavat osallistamiskanavan kaupunkilaisille
    • Myytävät tontit kattavasti esillä Jyväskylässä
    • Kerätty tieto laajemmin käyttöön Espoossa
    • Vuorovaikutteista asiakasviestintää Jyväskylässä
    • Paikkatieto helposti hyötykäyttöön Turussa
  • TIETOA MEISTÄ
  • AJANKOHTAISTA
    • Uutiset
    • Tapahtumakalenteri >
      • Trimble Kuntapäivät
    • Webinaaritallenteet
    • Kuntablogi
    • Seuraava rasti -blogi
    • Uutiskirje
  • RATKAISUT
    • Luvat
    • Rakennusvalvonta
    • Maankäyttö
    • Paikkatieto
    • Omaisuudenhallinta
    • ePalvelut
  • TUOTTEET
    • Trimble Locus Cloud
    • Trimble Locus >
      • Kaavoitus
      • Kiinteistönmuodostus
      • Rakennusvalvonta
      • Ympäristövalvonta
      • Paikkatietoanalyysit
    • Trimble Feedback
    • Trimble eServices >
      • Varauspalvelu
      • Venepaikat
      • Rakennusvalvonta
      • Lupa
      • Tontti
      • Kauppa
      • Tapahtuma
      • Ympäristötoimen luvat
    • Strateginen kaupunkisuunnittelu
    • Katu- ja viheralueiden hallinta
    • Trimble Webmap
    • Sopimustenhallinta
    • Palvelut ja tuki
  • ASIAKASTARINOITA
    • Iisalmi modernisoi paikkatietojen hallinnan
    • Espoo - Hyötyjä sähköisestä rakennusvalvonnasta
    • Heinolan kaupunki tehostaa rakennusvalvontaa
    • Oulun palautepalvelu avaa monipuolisia vaikutusmahdollisuuksia
    • Ajantasainen kuntotieto mukaan maastoon Turussa
    • Venepaikkojen sähköinen varauspalvelu käyttöön kolmessa kuukaudessa Naantalissa
    • Jyväskylän kaupunki = älykäs kaupunki
    • Tehokkuutta ja laatua prosesseihin Turussa
    • Sähköisellä yleiskaavalla viisaampia arvauksia tulevaisuudesta Lahdessa
    • Katualueiden lupaprosessi sähköiseksi Varkaudessa
    • Lahti ja Jyväskylä tarjoavat osallistamiskanavan kaupunkilaisille
    • Myytävät tontit kattavasti esillä Jyväskylässä
    • Kerätty tieto laajemmin käyttöön Espoossa
    • Vuorovaikutteista asiakasviestintää Jyväskylässä
    • Paikkatieto helposti hyötykäyttöön Turussa
  • TIETOA MEISTÄ

kuntablogi

Asiantuntijamme kertovat tietojärjestelmien kehittämisestä ja mahdollisuuksista kunnille

Asiakasystävällinen ja älykäs kaupunki

9/10/2017

 
​Tapio Ahomäki
​
​
Tämä on tarina Timpasta, joka muutti asumaan asiakasystävälliseen ja älykkääseen kaupunkiin. Kaikki alkoi, kun Timppa sai unelmien työtarjouksen ja päätti perheineen vaihtaa maisemaa.
Picture
Muuttamaan päästiin, kun tilapäinen asunto löytyi. Asunto oli hiukan liian pieni, eikä perheen kakkosautolle löytynyt parkkipaikkaa. Timppa päätti tutkia asiaa uuden kotikaupungin verkkosivuilta, ja yllättäen sieltä löytyikin palveluportaali, jossa aluepysäköintiluvan sai hankittua verkosta. Palvelu tunnisti automaattisesti Timpan kotipaikan ja  asia järjestyi ihan ilman jonottamista, toisin kuin siellä vanhassa kotikaupungissa.

"Tontteja pystyi selailemaan kartalla ja samalla tutkimaan kaavamääräyksiä ja rakentamiskelpoisuutta."

Uusi työ maistui ja Timppa perheineen kotiutui mukavasti. Olisiko nyt aika toteuttaa unelma omasta talosta? Timppa sai perheenkin vakuuttuneeksi ja alkoi sopivan tontin etsintä. Mahtaisiko kaupungilla olla sopivia tontteja tarjolla, mietti Timppa. Pienen webbiselailun jälkeen Timppa päätyi kaupungin asiointipalveluun, josta löytyikin laaja tonttitarjonta. Tontteja pystyi selailemaan kartalla ja samalla tutkimaan kaavamääräyksiä ja rakentamiskelpoisuutta. Puolisoa kiinnosti kovasti tontin sijainti suhteessa päiväkoteihin ja ulkoilupaikkoihin, ja nekin löytyivät samalta kartalta. Sopiva tontti löytyi ja hakemus laitettiin sisään saman tien. Siihen tarvittiin vain verkkopankkitunnukset.

Parin viikon kuluttua Timppa sai sähköpostiinsa mukavan viestin. Tonttihakemus oli hyväksytty ja tontin voisi alkuun vuokrata. Vuokrasopimuksen teon jälkeen alettiin miettiä rakentamista. Tuttu rakennusmestari Reiska lupautui hankkeen työnjohtajaksi ja vinkkasi vielä sopivan suunnittelijan. Reiska kertoi Timpalle, että kaiken rakentamiseen liittyvän lupa-asioinnin voisi hoitaa kaupungin asiointipalvelussa. Hienoa, senhän minä jo tunnen, tuumi Timppa. Ja olihan se aika helppoakin. Palvelussa pystyi tekemään ennakkokyselyn rakennusvalvontaan, täyttämään kaikki hakemukset ja liittämään tarvittavat dokumentit. Suunnittelijaa varten tarvittavat lähtöaineistotkin pystyi tilaamaan samasta palvelusta, ja ne toimitettiin sähköisesti. Teknisemmät jutut Timppa päätti jättää Reiskalle, sillä palvelussa pystyi valtuuttamaan myös hänet täydentämään hakemusta. Tulevien naapurien kuuleminenkin onnistui sähköisesti. Lopuksi vielä suunnittelijan tekemä hieno kolmiulotteinen talon rakennemallikin liitettiin hakemuksen mukaan.

"Reiska näytti, miten helposti sähköisen työmaapöytäkirjan päivittäminen suoraan työmaalta onnistui rakennusvalvonnan asiointipalveluun."

Ilmoitus rakennuslupahakemuksen hyväksymisestä kolahti pian sähköpostiin. Nyt se odotettu projekti voisi alkaa. Reiska piti langat käsissään ja Timppa auttoi minkä kerkesi. Eräänä iltana Timppa yllätti Reiskan työmaalta näpelöimästä älypuhelintaan. Ei kai se nyt sitä naamakirjaa selaile, Timppa tuumi, kun hommia oli vielä paljon tekemättä. No ei. Reiska näytti, miten helposti sähköisen työmaapöytäkirjan päivittäminen suoraan työmaalta onnistui rakennusvalvonnan asiointipalveluun.

Isommitta murheitta talo valmistui ja alkoi olla loppukatselmuksen aika. Tarkastaja saapui työmaalle ja kirjasi katselmuksen havainnot tabletillaan suoraan kaupungin järjestelmään. Kyllä tämä talo voidaan hyväksyä, hän sanoi, ja enterin painalluksella katselmustiedot päivittyivät virallisiin rekistereihin.

"Tutusta asiointipalvelusta löytyi vielä palautekanavakin, jossa kiitokset sai toimitettua perille oikeille tahoille."

Muuttopäivän aattona Timppa palasi mielessään muuttoon uuteen kaupunkiin. Taidettiin tehdä hyvä päätös, hän sanoi puolisolleen. Taloprojekti ja muu asiointi on mennyt niin hyvin, että eiköhän vielä kiitetä kaupunkia hyvästä palvelusta. Tutusta asiointipalvelusta löytyi vielä palautekanavakin, jossa kiitokset sai toimitettua perille oikeille tahoille. Palautetta kirjoittaessaan Timppa vilkaisi omia asiointejaan, ja siellä ne kaikki olivat tallessa, hakemukset ja päätökset, omalla sähköisellä työpöydällä.

Syksyn iltojen pimentyessä Timppa päätti, että ensi keväänä hankin veneen. Nimittäin sieltä hyvin tutusta asiointipalvelusta voi varata myös venepaikan lähisatamasta, talvisäilytyspaikkaa unohtamatta. Hyvää palvelua kotikaupungilta!

Tämän tarinan Timppa ja muut hahmot ovat keksittyjä. Tarinassa kuvatut asiointipalvelut ovat kuitenkin totta, ja sellaiset voi löytää asiakasystävällisistä ja älykkäistä kaupungeista jo tänään!
Blogi on julkaistu myös Profession sivuilla >>
Sähköinen asiointi tuo kuntapalvelut oman keittiönpöydän ääreen. Lue lisää blogeja aiheesta  >>
Picture

    Kuntablogi

    Ajankohtaista asiaa tietojärjestelmien mahdollisuuksista kunnille.

    Kirjoittajat

    Tutustu Kuntablogin kirjoittajiin >>

    Tunnisteet
    3D
    Digitalisaatio
    Infraomaisuudenhallinta
    ​​Kaavoitus
    Kaupunkimalli
    Kaupunkisuunnittelu
    Lisätty todellisuus
    ​
    Maankäyttö
    ​Paikkatieto
    Palaute
    Pilvipalvelut
    Rakennusvalvonta
    Sähköinen asiointi

    Etsi Kuntablogista:

Trimble Energy & Public Administration

Metsänpojankuja 1, 02130 Espoo, Finland
​energy.publicadmin@trimble.com 
+358 30 661 10
Trimble Energy & Public Administration kehittää ohjelmistoratkaisuja energianjakelun, julkishallinnon ja vesihuollon toimialoille. Tarjoamme asiakkaillemme korkealuokkaisia prosessituen työkaluja suunnittelusta rakentamiseen, käyttötoimintaan ja kunnossapitoon sekä sovelluksia asiakaspalveluratkaisujen rakentamiseen. Ratkaisujen keskeisiä ominaisuuksia ovat modulaarisuus, yhteentoimivuus ja vahvat paikkatieto-ominaisuudet.
Picture
Trimble Online 
kunnat.trimble.fi
localgov.trimble.com
utilities.trimble.fi
utilities.trimble.com
energy.trimble.com
​
upa.trimble.com

​© Copyright Trimble Inc.
Cookie Notice | Tietosuojaseloste | Käyttöehdot